Een generiek aanbod competenties voor koppeling aan de instroom-, doorstroom- en uitstroomvereisten van het vormingsaanbod van Halewynstichting v.z.w.
- Artistieke expressie vaardigheden
I MODULE 1 – 2 I
Gemiddeld
1.b. De vaardigheden kennen om eigen muzikale ideeën te creëren en uit te werken zodat deze in de eigen uitvoeringspraktijk aan bod komen
I MODULE 3 I
Gevorderd
1.c. Beheersen van verscheidene vaardigheden om eigen muzikale ideeën te creëren en te realiseren en deze aanwenden om zijn/haar uitvoeringspraktijk persoonlijk in te vullen
- Repertoirekennis
I MODULE 1 – 2 I
Gemiddeld
2.b. Op zoek gaan naar nieuwe muziekstijlen en deze kunnen openen voor de muziekpraktijk
I MODULE 3 I
Gevorderd
2.c. Beschikken over een specifiek en gevarieerd aanbod aan muzikale stijlen uit verschillende tijdsperiodes en regio van de wereld en weten hoe nieuwe bronnen aan te boren
- Samenspel vaardigheden
I MODULE 1 – 2 I
Beginnend
3.a. Leren muzikaal samen te werken in verschillende formaties, variërend naar grootte en stijl.
Gemiddeld
3.b. Leren leiding te geven in verschillende formaties, variërend naar grootte, niveau en stijl
I MODULE 3 I
Gevorderd
3.c. De vaardigheden beheersen om muzikaal samen te werken in en leidinggeven aan verschillende formaties, variërend naar grootte, niveau en stijl.
- Oefen- en repetitie vaardigheden
I MODULE 1 – 2 I
Beginnend
4.a. Leren van oefen- en repetitie vaardigheden die bijdragen tot een betere zelfstudie. Daarbij wordt aandacht besteed aan een correcte en gezonde lichaamshouding door het lichaam zo efficiënt mogelijk te gebruiken en pijn vermeden wordt.
I MODULE 3 I
Gemiddeld
4.b. Aanleren van oefen- en repetitie vaardigheden die bijdragen tot een betere zelfstudie met aandacht aan een correcte en gezonde lichaamshouding door het lichaam zo efficiënt mogelijk te aan te wenden waardoor pijnen vermeden worden.
- Lezen op zicht
I MODULE 1 – 2 I
Beginnend
5.a. Vaardigheden leren om genoteerde muzikale vormen, partituren en ideeën uit te voeren.
I MODULE 3 I
Gemiddeld
5.b. Vaardigheden kennen om genoteerde muzikale vormen, partituren en ideeën uit te voeren en kunnen, op zicht, een partituur uitvoeren.
- Gehoorvorming
I MODULE 1 – 2 I
Beginnend
6.a. Vaardigheden aanleren om muziek op het gehoor te noteren door het herkennen van patronen en structuren
I MODULE 3 I
Gemiddeld
6.b. Vaardigheden kennen om muziekpatronen en structuren op het gehoor te herkennen en kunnen een eenvoudige melodie noteren.
- Componeren en arrangeren
I MODULE 3 I
Gemiddeld
7.a. De basis leren kennen om muziek te componeren en te bewerken/arrangeren en dit voor wisselende bezettingen en stijlen.
- Optreden voor een publiek
I MODULE 1 – 2 I
Beginnend
8.a. Leren op te treden voor een intern publiek
I MODULE 3 I
Gemiddeld
8.b. Leren op te treden voor een publiek en leren om te gaan met kritiek na de uitvoering
- Improvisatie
I MODULE 1 – 2 I
Beginnend
9.a. De basis leren van improvisatie door spontaan eigen muziek te vormen of te creëren
I MODULE 3 I
Gemiddeld
9.b. Spontaan eigen muziek kunnen vorm geven en creëren
- Muziekgeschiedenis
I MODULE 1 – 2 I
Beginnend
10.a. De grondbeginselen leren van de algemene muziekgeschiedenis
I MODULE 3 I
Gemiddeld
10.b. De grondbeginselen kennen van de algemene muziekgeschiedenis en maken kennis met gespecialiseerde historische stijlontwikkelingen
- Muziektheorie
I MODULE 1 – 2 I
Gemiddeld
11.b. De organisatiepatronen kennen in muziek en begrijpen de interacties binnen deze domeinen
I MODULE 3 I
11.c. Beheersen de organisatiepatronen in muziek en deze kunnen aanwenden voor compositie, improvisatie, arrangement en performance
- Technologie
I MODULE 1 – 2 I
Gemiddeld
12.b. In de dagelijkse oefenpraktijk verscheidene muzieksoftwarepakketten gebruiken.
I MODULE 3 I
Gevorderd
12.c. Muziektechnologie beheersen, up-to-date blijven van de meest recente ontwikkelingen en deze kunnen kennis aanwenden voor compositie, improvisatie, arrangement en performance
- Sociaal-culturele vaardigheden
I MODULE 1 – 2 I
Gemiddeld
13.b. Communicatieve en sociale vaardigheden kennen, geëigend aan de beleving van de muziekpraktijk en kunnen deze aanwenden voor
- samenwerking met anderen
- samenwerking met andere gemeenschappen
- werken aan voorbereiding en organisatie in teamverband
- samenwerking met andere individuen in een variëteit aan culturele contexten
- voorstelling/performance van werk op een toegankelijke manier
I MODULE 3 I
Gevorderd
13.c. Verscheidene communicatieve, sociale en technologische vaardigheden, geëigend aan de beleving van de muziekpraktijk beheersen en kunnen deze aanwenden voor
- samenwerking met anderen
- samenwerking met andere gemeenschappen
- werken aan voorbereiding en organisatie in teamverband
- samenwerking met andere individuen in een variëteit aan culturele contexten
- voorstelling/performance van werk op een toegankelijke manier
PDF – Vaardigheden HP