Een generiek aanbod competenties voor koppeling aan de instroom-, doorstroom- en uitstroomvereisten van het vormingsaanbod van Halewynstichting v.z.w.
- Artistieke expressie vaardigheden
Beginnend
1.a. Eigen muzikale ideeën leren creëren en uit te werken zodat deze in de eigen uitvoeringspraktijk aan bod komen
- Repertoirekennis
Beginnend
2.a. Kennis maken met gevarieerde muziekstijlen
Gemiddeld
2.b. Op zoek gaan naar nieuwe muziekstijlen en deze kunnen openen voor de muziekpraktijk
- Samenspel vaardigheden
Beginnend
3.a. Leren muzikaal samen te werken in verschillende formaties, variërend naar grootte en stijl.
Gemiddeld
3.b. Leren leiding te geven in verschillende formaties, variërend naar grootte, niveau en stijl
- Oefen- en repetitie vaardigheden
Beginnend
4.a. Leren van oefen- en repetitie vaardigheden die bijdragen tot een betere zelfstudie. Daarbij wordt aandacht besteed aan een correcte en gezonde lichaamshouding door het lichaam zo efficiënt mogelijk te gebruiken en pijn vermeden wordt.
Gemiddeld
4.b. Aanleren van oefen- en repetitie vaardigheden die bijdragen tot een betere zelfstudie met aandacht aan een correcte en gezonde lichaamshouding door het lichaam zo efficiënt mogelijk te aan te wenden waardoor pijnen vermeden worden.
- Lezen op zicht
Beginnend
5.a. Vaardigheden leren om genoteerde muzikale vormen, partituren en ideeën uit te voeren.
Gemiddeld
5.b. Vaardigheden kennen om genoteerde muzikale vormen, partituren en ideeën uit te voeren en kunnen, op zicht, een partituur uitvoeren.
- Gehoorvorming
Beginnend
6.a. Vaardigheden aanleren om muziek op het gehoor te noteren door het herkennen van patronen en structuren
Gemiddeld
6.b. Vaardigheden kennen om muziekpatronen en structuren op het gehoor te herkennen en kunnen een eenvoudige melodie noteren.
- Componeren en arrangeren
Gemiddeld
7.a. De basis leren kennen om muziek te componeren en te bewerken/arrangeren en dit voor wisselende bezettingen en stijlen.
- Optreden voor een publiek
Beginnend
8.a. Leren op te treden voor een intern publiek
Gemiddeld
8.b. Leren op te treden voor een publiek en leren om te gaan met kritiek na de uitvoering
- Improvisatie
Beginnend
9.a. De basis leren van improvisatie door spontaan eigen muziek te vormen of te creëren
Gemiddeld
9.b. Spontaan eigen muziek kunnen vormgeven en creëren
- Muziekgeschiedenis
Beginnend
10.a. De grondbeginselen leren van de algemene muziekgeschiedenis
- Muziektheorie
Beginnend
11.a. De basis kennen van de muziektheorie
Gemiddeld
11.b. De organisatiepatronen kennen in muziek en begrijpen de interacties binnen deze domeinen
- Technologie
Beginnend
12.a. Kennis maken met eenvoudige muzieksoftware.
- Sociaal-culturele vaardigheden
Beginnend
13.a. Communicatieve en sociale vaardigheden leren via de beleving van muziek
Gemiddeld
13.b. Communicatieve en sociale vaardigheden kennen, geëigend aan de beleving van de muziekpraktijk en kunnen deze aanwenden voor
- samenwerking met anderen
- samenwerking met andere gemeenschappen
- werken aan voorbereiding en organisatie in teamverband
- samenwerking met andere individuen in een variëteit aan culturele contexten
- voorstelling/performance van werk op een toegankelijke manier
PDF – Vaardigheden OJ