Een generiek aanbod competenties voor koppeling aan de instroom-, doorstroom- en uitstroomvereisten van het vormingsaanbod van Halewynstichting v.z.w.
- Artistieke expressie vaardigheden
Beginnend
- a. Eigen muzikale ideeën leren creëren en uit te werken zodat deze in de eigen uitvoeringspraktijk aan bod komen
Gemiddeld
1.b. De vaardigheden kennen om eigen muzikale ideeën te creëren en uit te werken zodat deze in de eigen uitvoeringspraktijk aan bod komen
Gevorderd
- c. Beheersen van verscheidene vaardigheden om eigen muzikale ideeën te creëren en te realiseren en deze aanwenden om zijn/haar uitvoeringspraktijk persoonlijk in te vullen
- Repertoirekennis
Beginnend
2.a. Kennis maken met gevarieerde muziekstijlen
Gemiddeld
2.b. Op zoek gaan naar nieuwe muziekstijlen en deze kunnen openen voor de muziekpraktijk
Gevorderd
2.c. Beschikken over een specifiek en gevarieerd aanbod aan muzikale stijlen uit verschillende tijdsperiodes en regio van de wereld en weten hoe nieuwe bronnen aan te boren
- Samenspel vaardigheden
Beginnend
3.a. Leren muzikaal samen te werken in verschillende formaties, variërend naar grootte en stijl.
Gemiddeld
3.b. Leren leiding te geven in verschillende formaties, variërend naar grootte, niveau en stijl
Gevorderd
3.c. De vaardigheden beheersen om muzikaal samen te werken in en leidinggeven aan verschillende formaties, variërend naar grootte, niveau en stijl.
- Oefen- en repetitie vaardigheden
Beginnend
4.a. Leren van oefen- en repetitie vaardigheden die bijdragen tot een betere zelfstudie. Daarbij wordt aandacht besteed aan een correcte en gezonde lichaamshouding door het lichaam zo efficiënt mogelijk te gebruiken en pijn vermeden wordt.
Gemiddeld
4.b. Aanleren van oefen- en repetitie vaardigheden die bijdragen tot een betere zelfstudie met aandacht aan een correcte en gezonde lichaamshouding door het lichaam zo efficiënt mogelijk te aan te wenden waardoor pijnen vermeden worden.
Gevorderd
4.c. Beheersen van verscheidene oefen- en repetitie vaardigheden die hun zelfstudie efficiënter maken. Daarbij zijn ze zich bewust van een correcte en gezonde lichaamshouding door hun lichaam zo efficiënt mogelijk in te zetten waardoor pijn vermeden wordt.
- Lezen op zicht
Beginnend
5.a. Vaardigheden leren om genoteerde muzikale vormen, partituren en ideeën uit te voeren.
Gemiddeld
5.b. Vaardigheden kennen om genoteerde muzikale vormen, partituren en ideeën uit te voeren en kunnen, op zicht, een partituur uitvoeren.
Gevorderd
5.c. De vaardigheden beheersen om genoteerde muzikale vormen, partituren en ideeën communicatief uit te voeren en zijn in staat om complexe muziekpartituren op zicht uit te voeren.
- Gehoorvorming
Beginnend
6.a. Vaardigheden aanleren om muziek op het gehoor te noteren door het herkennen van patronen en structuren
Gemiddeld
6.b. Vaardigheden kennen om muziekpatronen en structuren op het gehoor te herkennen en kunnen een eenvoudige melodie noteren.
Gevorderd
6.c. Vaardigheden beheersen om muziek op het gehoor te herkennen en kunnen melodieën, akkoordenopeenvolgingen etc. op het gehoor neerschrijven.
- Componeren en arrangeren
Gemiddeld
7.a. De basis leren kennen om muziek te componeren en te bewerken/arrangeren en dit voor wisselende bezettingen en stijlen.
Gevorderd
7.b. De vaardigheden beheersen om muziek te componeren en te bewerken voor wisselende bezettingen naar grootte, niveau en muziekgenre.
- Optreden voor een publiek
Beginnend
8.a. Leren op te treden voor een intern publiek
Gemiddeld
8.b. Leren op te treden voor een publiek en leren om te gaan met kritiek na de uitvoering
Gevorderd
8.c. Beheersen van alle vaardigheden die nodig zijn voor een publiek optreden
- Improvisatie
Beginnend
9.a. De basis leren van improvisatie door spontaan eigen muziek te vormen of te creëren
Gemiddeld
9.b. Spontaan eigen muziek kunnen vormgeven en creëren
Gevorderd
9.c. Het beheersen van meerdere technieken, in verschillende muziekstijlen, om over niet genoteerde muziek te improviseren
- Muziekgeschiedenis
Beginnend
10.a. De grondbeginselen leren van de algemene muziekgeschiedenis
Gemiddeld
10.b. De grondbeginselen kennen van de algemene muziekgeschiedenis en maken kennis met gespecialiseerde historische stijlontwikkelingen
Gevorderd
10.c. Het repertoire van de muziekstijl kennen waarmee aan de slag gegaan wordt en deze kunnen situeren in een historische context
- Muziektheorie
Beginnend
11.a. De basis kennen van de muziektheorie
Gemiddeld
11.b. De organisatiepatronen kennen in muziek en begrijpen de interacties binnen deze domeinen
Gevorderd
11.c. Beheersen de organisatiepatronen in muziek en deze kunnen aanwenden voor compositie, improvisatie, arrangement en performance
- Technologie
Beginnend
12.a. Kennis maken met eenvoudige muzieksoftware.
Gemiddeld
12.b. In de dagelijkse oefenpraktijk verscheidene muzieksoftwarepakketten gebruiken.
Gevorderd
12.c. Muziektechnologie beheersen, up-to-date blijven van de meest recente ontwikkelingen en deze kunnen kennis aanwenden voor compositie, improvisatie, arrangement en performance
- Sociaal-culturele vaardigheden
Beginnend
13.a. Communicatieve en sociale vaardigheden leren via de beleving van muziek
Gemiddeld
13.b. Communicatieve en sociale vaardigheden kennen, geëigend aan de beleving van de muziekpraktijk en kunnen deze aanwenden voor
- samenwerking met anderen
- samenwerking met andere gemeenschappen
- werken aan voorbereiding en organisatie in teamverband
- samenwerking met andere individuen in een variëteit aan culturele contexten
- voorstelling/performance van werk op een toegankelijke manier
Gevorderd
13.c. Verscheidene communicatieve, sociale en technologische vaardigheden, geëigend aan de beleving van de muziekpraktijk beheersen en kunnen deze aanwenden voor
- samenwerking met anderen
- samenwerking met andere gemeenschappen
- werken aan voorbereiding en organisatie in teamverband
- samenwerking met andere individuen in een variëteit aan culturele contexten
- voorstelling/performance van werk op een toegankelijke manier
PDF – Vaardigheden PW